tonttusalaatti

Lihaskuntoa kodin rauhassa

Vuoden vaihtuesssa on taas hyvä syy tehdä pieniä korjausliikkeitä arkiliikuntaan ja syömiseen. Olin toistanut itselleni kymmeniä kertoja, että tänä vuonna en salli joulun katkaista hyvään vauhtiin päässyttä kehonhuoltoani. No, ei se todellakaan onnistunut, mutta ehkä ensi jouluna…

Kävikö sinulle samoin, että jouluvalmistelut ja vierailut herkkuineen näkyvät ja tuntuvat kehossasi vatsamakkaroiden paluuna ja vartalon jäykistymisenä?

Tai jos et ole vielä aloittanut kehosi hoitoa, aloita se nyt! Katso edellisten blogieni kirjoitukset ja aloita vaikka hulavanteen pyörittämisestä! Joulun jälkeen on hyvä palauttaa ruokavalioon proteiinit, hedelmät ja vihannekset. Makeat herkut kuuluvat vain satunnaisiin herkkuhetkiin.

Oma lähes seitsemänkymppinen vartaloni ei palaudu entiseen muotoonsa, mutta olen vähäänkin tyytyväinen. Neljän kuukauden päivittäinen hulaaminen ja voimistelu vei vyötäröstäni sentään viisi senttiä. Ensi kesään mennessä toivottavasti muutaman sentin lisää. Se pitää diabetesta loitolla.

Joulu tyttäreni luona antoi herkuttelun lisäksi myös laatuaikaa lastenlasteni kanssa. Personal trainerini Laura opasti minua äitinsä asiantuntevilla ohjeilla löytämään häätökäskyn käsivarsieni ”alleille”.

OLKAVARREN OJENTAJAT TÖIHIN

Liikunnanohjaaja Maria osasi neuvoa, millä olkavarren ojentajille saadaan työtä.

Allit kiinteiksi!

Jos sinullakin käsivarsien alla on löysää, hanki pienet käsipainot ja aloita kiinteyttäminen videon ohjeiden mukaan.

Toistojen jälkeen kannattaa muistaa venytykset!

Diabeteksen karttamisen lisäksi tärkeä syy lihaskunnon parantamiseen varsinkin ikääntyvillä on se, että jos kaatuu, hyvien lihaksien avulla pääsee nousemaan.

Tiedän monia, jotka syystä tai toisesta kaatuilevat herkästi. Joillakin on huimausta tai tasapainovaikeuksia.

PAINO NOUSEE USEIN IÄN MYÖTÄ

Paino voi alkaa nousta jo raskausaikoina. Useimmiten vartalo muuttuu vaihdevuosien johdosta, kun hormonitoiminta hiljenee. Tällöin rasva kertyy helposti juuri keskivartaloon.

Itselläni on ollut jonkinasteinen syömishäiriö koko ikäni. Nuorena sairastin anoreksiaa, mutta sitä ei siihen aikaan tunnistettu. Kotonakaan ei kiinnitetty huomiota painooni, joka oli parikymppisenä alimmillaan 39 kg. Vähitellen syömishäiriö muuttui bulimiaksi. Silloin söin, mutta oksensin ruuan pois.

Vuosien kuluessa oksentaminen jäi pois, mutta ahmimiskohtaukset ovat jatkuneet ja jatkuvat varmaan hautaani asti. Siinä on yksi syy, miksi kehostani huolehtiminen on ollut haasteellista. Nämäkin asiat tulevat esille myös kirjoissani Yli Rajojen ja Sattumapakka.

Jaa kirjoitus:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Jätä kommentti