IMG_20200315_134304

LISÄÄ VASTUSTUSKYKYÄ

Uusi uhka ikääntyneille ja monisairaille tai muille riskiryhmille lensi lomalaisten mukana Italiasta. Koronavirus eli COVID-19 olisi ilman kyseistä lentoreittiäkin joka tapauksessa tullut jotakin kautta Suomeen, sillä maailma on nykyään kuin yksi suuri kylä. Globalisaatiosta olemme saaneet nauttia suurin joukoin kolmisenkymmentä vuotta, mutta nyt se näyttää kääntöpuolensa. Ehkä tämä on käännekohta.

Astma on hyvin yleinen, noin 10 % suomalaisista sairastaa sitä. Korona on juuri astmaatikoille ja muita keuhkosairauksia sairastaville erityisen vaikea siksi, että sen aiheuttama keuhkokuume valtaa koko keuhkot. Tavallisissa keuhkokuumeissa tulehdus on yleensä vain osassa keuhkoja.

Yrittäkäämme vahvistaa vastustuskykyämme syömällä terveellisesti ja monipuolisesti. Minun valintani on aamuisin edelleen kaurapuuro mustikoiden kera. Kaurahiutaleita on helppo varastoida kotiin pitkänkin karanteenin ajaksi.

Olen myös valmistanut ison kattilallisen hernekeittoa, ja jakanut sen pakasteeseen annosrasioihin. Samalla kun liotin herneet keittoa varten, otin liotettuja herneitä ison kourallisen ja kylvin ne multaan. Nyt syön niistä kasvaneita ituja. Katso kansikuva!

Siinä vinkki myös sinulle, sillä herneen idut ovat maukkaita ja terveellisiä, eivätkä sisällä lisäaineita. Kun kasvatat niitä keittiön ikkunalaudalla, ne ovat aina käden ulottuvilla.

Pakastin on oivallinen apu, kun pitää varata ruokaa viikoksi tai useammaksi. Liha ja kala säilyvät siellä hyvin, samoin monet kasvikset. Itse olen pakastanut syksyllä annospusseihin mm. pilkottua purjoa ja paprikaa.

Nykyään ruokakermat ja hapanmaitotuotteet säilyvät pitkään jääkaapissa. Leipä säilyy pakasteessa, ja jauhot ja kuivahiiva huoneenlämmössä. Aikaa ja tarvetta leipomiseen voi tulla, jos karanteeni venyy pitkäksi.

Smoothie:

Banaania, mustaherukkaa, rahkajogurttia ja koivunmahlaa

Halutessasi voit lisätä sokeria tai muuta makeutusainetta.

Smoothiesta saa vastustuskykyä tehokkaasti parantavan, kun käyttää raaka-aineena vanhaa kunnon flunssalääkettä, mustaherukkaa ja koivunmahlaa.

Nyt minun suosimani kotoinen elämäntapa on lähes kaikille pakollinen. Olen jo edellisissä blogipostauksissani ohjannut voimistelemaan kodin rauhassa, nyt se on välttämätöntä kaikille.

Varsinkin ikääntyneille jalka-, selkä- ja vatsalihasten vahvistaminen on tärkeätä. Vahvoat jalat ovat tarpeen kun nouset portaita tai nostat ja kannat taakkoja. Tässä viikon helpoin treeni.

Aloita aamulla sängyssä, tai jos se on liian pehmeä, niin tee voimistelumatolla muutaman minuutin lihaskuntoharjoitus!

  1. Asetu selällesi ja vedä polvet koukkuun. Nosta lantio ylös ja pidä muutama sekunti. Itse teen 20 toistoa joka aamu.

Lantionnosto on tehokas liike pakaroille, alaselälle ja reisille. Et tarvitse mitään välineitä, mutta alavartalo saa tehokasta vahvistusta.

  • Seuraava liike jatkuu selin maaten ja polvet koukussa. Taivuta molemmat polvet yhdessä vuorotellen molemmille puolille kehoa ja pidä venytyksessä aina muutama sekunti. Tee taas parikymmentä toistoa.

Tämä tekee hyvää ainakin kylki- ja vatsalihaksille.

  • Makaa suorana edelleen selälläsi ja vedä polvet koukkuun ja siitä suorana kohti kattoa. Laske sitten hitaasti suorina melkein alas ja koukista taas ja suorista ylös ja hitaasti alas. Jatka voimiesi mukaan.

Liike vahvistaa vatsalihaksiasi. Hyvät vatsalihakset helpottavat mm. sängystä tai tuolilta nousemisessa.

Lopuksi venyttele pakaralihaksiasi siten, että selinmakuulla vedät toisen polven koukkuun ja painat sitä kehosi yli vastakkaiselle puolelle. Viivy asennossa hetki ja tee sitten liike toisella jalalla toiselle puolelle. Toista muutaman kerran. Tämä liikesarja riittää aamujumpaksi.

  • Iltapäivällä onkin aika tehdä klassista kyykkyä venyttämällä alemmas ja alemmas. Se on hyvää harjoitusta kevään puutarhatöihin ja kesän marjastusretkille.

Vahvat jalkalihakset auttavat pysymään liikuntakykyisenä pitkään.

Itse jatkan illalla tehokasta hulahulavanteen pyöritystä televisiota katsellessani. Toivottavasti sinäkin olet jo aloittanut hulaamisen. Se on ainoa liikuntamuoto, jolla olen onnistunut vähentämään vaarallista vatsarasvaa.  

LOPPUKEVENNYS

Uskon saaneeni melkoisen vastustuskyvyn eläimistä peräisin oleviin viruksiin jo lapsuudessani. Ratsastimme kesäisin sisareni kanssa sioilla niiden isossa aitauksessa navetan takana. Hyppäsimme sikojen selkään ison laakean kiven päältä. Muutaman metrin päässä putosimme aina pyöreän possun selästä liejuun. Kirkonkylältä asti poikia kävi meitä ihmettelemässä.

Naapurissa opettelimme uimaan suolta virtaavassa ojassa. Yläjuoksulla, juuri ennen uimapaikkaamme, pulikoivat naapurin parikymmentä sikaa. Opimme uimaan käsipohjaa.

Kolmaskin siedätys viruksille ja bakteereille muistuu mieleeni. Kotini oli vanha maalaistalo, ja vesi pumpattiin pihakaivosta, myös juomavesi. Aikuisena aloin muistella, että isäni harmitteli keväisin ruskeaksi muuttunutta vettä. Muistan hänen sanoneen, että taas vesi on noin ruosteista.

Pidin isän puheita absoluuttisena totuutena. Vasta hyvin aikuisena hoksasin, että kaivo oli vain muutaman metrin päässä ruumasta, jonne lehmän lanta oli lapioitu talven aikana. Se oli jäätynyt korkeaksi keoksi, joka keväällä suli ja valui suoraan läheiseen kaivoon.

Näillä eväillä mennään!

Jaa kirjoitus:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Yksi kommentti artikkeliin ”LISÄÄ VASTUSTUSKYKYÄ”

Jätä kommentti