viinirypäleet ja omenat

Nyt kyykkyyn

Joko sinä olet päässyt hyvään alkuun kohti parempaa oloa? Vielä ehdit aloittaa, tai viimeistään joulun jälkeen. Kyykky alkaa tässä blogissa.

Tekemällä pysyviä muutoksia vähän kerrallaan olemme ensi kesään mennessä hyvässä kunnossa ja vatsarasvat vain muistoissa. Estetään 2-tyypin diabetes! Hyvästi rasvamaksa!

Aloitetaan jokainen aamu voimistelemalla. Kannattaa lisätä toistoja vähitellen. Katso edellisestä blogistani aamun ensimmäinen voimistelutuokio!

Aamiaisena on edelleen kaurapuuro mustikoilla. Vatsa kiittää, joten sillä jatketaan. Kaurapuuro antaa kylläisyyden tunteen ja parantaa ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa. Kauraa voi sanoa superviljaksi, sillä se sisältää kuitua, proteiinia, rasvaa ja hivenaineita.

Kaurapuuro ja mustikat

Jos kaurapuuro ei maistu sinulle, kokeile esimerkiksi smoothieta. Sekin pitää nälän poissa pitkään, jos se on sekoitettu ravitsevista aineista. Niitä on mukava vaihdella ja kokeilla uusia sekoituksia.

Pilkon aina kulhoon perusraaka-aineeksi banaanin. Runsaan kuitupitoisuutensa vuoksi se on hedelmien ykkönen energialähteenä. Lisään marjoja vaihdellen, mutta usein mansikkaa + jotain muita marjoja. Joskus lisään pikakaurahiutaleita tai pellavansiemeniä.

Rahka, pehmeä rahkajugurtti tai luonnonjogurtti proteiinin lähteeksi ja ei kun tehosekoitin pyörimään. Itse käytän helppoa sauvasekoitinta, joka on helppo huuhdella hanan alla.

Rahka ja jogurtit ehkäisevät haitallisten bakteerien kasvua suolistossa.

Lisään usein joukkoon viinirypäle/omenamehua, mutta sen voi korvata sillä mehulla mitä kaapistasi löytyy. Myös maito sopii mehun asemesta smoothien notkeuttajaksi.

Banaani-mansikka-jogurttirahka-viinirypäle/omenamehusmoothie

Aivan herkullinen ja energiapitoinen smoothie syntyi myös sekoittamalla avokado, pari kiiviä, banaani ja vähän vettä. Sillä saa puhtia päivään. Avokado sisältää mm. kalsiumia, D-, A-, C-, E- ja K-vitamiineja sekä kalsiumia ja kaliumia.

Minä saan siis hyvät yöunet, sillä nautin smoothien iltapalaksi. Annos on yhdelle melko iso, joten sitä voi laittaa jääkaappiin seuraavaa päivää varten.

Kiivi-avokado-banaani smoothie

HULAHULA                   

Muista, että hulaaminen jatkuu päivittäin. Tulokset innostavat jatkamaan. Moni kaapissa kutistunut vaate sopii jo päälle.

Avantouinti on vanha keino vastustuskyvyn kasvattamiseksi. Kokeilin sitä 30 vuoden tauon jälkeen. Suosittelen, mikäli se on sinulle mahdollista.

KYYKKY ON IHMISEN LUONOLLISIN LIIKE

Kyykkääminen kehittää lukemattomia lihaksia, kuten vatsaa, kylkiä, reisiä, nilkkoja, polvia. Selkäkipukin voi poistua kyykkäämällä. Liikkuvuutemme paranee huomattavasti.

Uutiskanavat viestivät, että nuoret eivät enää pääse kyykkyyn. Uusi tavoitteemme onkin pitää nivelemme liikkuvina, tietenkin mahdollisuuksien mukaan.

”Kykyttäminen” oli itselleni rentoutumisasento toissa kevääseen asti pienistä ajoittaisista kulumakivuista huolimatta. Sitten tein jotain yllättävän ajattelematonta. Tyhjensin autotallissani ostamani multasäkit takaluukusta ja huomasin jättäneeni puhelimeni etupenkille.

Hetken mielijohteesta yritin kurottautua ottamaan puhelimen takaluukun kautta. Polveni ”muljahtivat” päin takaluukun reunaa kivuliaasti. Makasin takakontissa omassa autossani myöhäisenä kevätiltana. Puhelin ei ollut käteni ulottuvilla ja valmistauduin odottamaan aamua, jolloin voisin huutaa apuun töihinsä lähteviä naapureita.

Jossakin vaiheessa polveni ”muljahtivat” paikoilleen ja pääsin kävelemään itse sisälle. Kipu lievittyi vähitellen, mutta kyykkyyn en enää päässyt.

Nyt vuorossa onkin asian korjaaminen puolentoista vuoden takaiselle tasolle. Pääsen kyykyttämään myös personal traineriani, 12-vuotiasta Lauraa.

Kyykky yhdessä Lauran kanssa

Jos mahdollista, tee sinäkin liikuntaharjoituksia lapsesi tai lapsenlapsesi kanssa! Oma kumppanikin käy, jos saat hänet innostumaan terveellisemmän elämän haltuunottoon.

Jaa kirjoitus:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Jätä kommentti